Mathem + Renault = sant
E-handelsbolaget Mathem har inlett samarbete med fordonstillverkarna Renault om fossilfria transporter. Det är fordonstillverkarnas eldrivna och specialbyggda lätta lastbil, Master E-tech Electric, som Mathem kommer att köra.
– Renault antog Mathems utmaning och levererade en speciallösning, en bil som uppfyller deras krav på nollutsläpp och vikten av att hålla varorna kylda under leverans, säger Thomas Holm, Sverigechef på Renault Nordic i en kommentar.
Innan valet föll på Renault, var bilarnas batterier en fråga som behövde lösas. Det gällde att separera batterierna som driver lastbilarna och batterierna som driver kyl- och frysanläggningen. För det har Renault placerat solceller på skåpbilarnas tak som ska generera el åt kyl- och frysanläggningen.
– För oss är det viktigt av flera skäl att på sikt gå över till elektrifierade transporter. Självklart vill vi framförallt arbeta för en hållbarare värld, men vi vill även visa våra kunder och medarbetare vart vi är på väg och att vi vill framåt. Många av våra kunder är väldigt miljömedvetna, de vill ha ekologiska produkter och kör själva elbil. Vårt mål är att hälften av vår lastbilsflotta ska vara elektrifierad till 2025, berättar Staffan Löttiger, utvecklingschef Operations Mathem.
Samtidigt bygger e-handelsbolaget en logistikanläggning i södra Stockholm som är tänkt att stå klart hösten 2022. Anläggningen kommer vara automatiserad och självförsörjande, något som Mathem menar kommer att bli Stockholms största. Företaget kommer även att ladda sina elbilar på anläggningen, och har som mål att hälften av flottan ska vara eldriven år 2025. Distribution av elbilen görs av Bilia.