Scania introducerar hybridlastbilar
Scania introducerar lastbilar utrustade med HEV- och PHEV-lösningar som kan specificeras med olika drivline- och laddningsmöjligheter. Det meddelar fordonstillverkarna under torsdagen. Genom att koppla två elmotorer efter varandra och para ihop dem med stommen från Scanias senaste Opticruise-generation, har Scania skapat elmaskinen GE281 för avbrottsfri kraftöverföring som klarar tågvikter på upp till 36 ton, utan hjälp från förbränningsmotorn.
De nya HEV- och PHEV-lösningar gör det möjligt att möta de skiftande behoven med tippbilar, kyltransporter, betongbilar och regionala distributionsfordon och med den nyutvecklade elmaskinen GE281 som arbetar i tandem med 7- eller 9-litersmotorer ges möjligheter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer. Elmaskinen fungerar också omvänt och är med och stöttar förbränningsmotorn vid start och under acceleration exempelvis, vilket innebär att man kan välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre både när det gäller volym och effekt. Hybridiseringen kan ge bränslebesparingar på upp till 40 procent i stadstrafik jämfört med traditionella drivlinor.
– GE281 är något helt nytt i på tunga sidan i lastbilsindustrin. Med den här fjärde generationen med hybrider från Scania har vi nått punkten där de är starka kandidater för en mängd applikationer och användningsområden av de slag där hållbarhet och smarta lösningar prioriteras. De nya hybridbilarna har all den prestanda som krävs för att ta sig an många olika uppgifter och står sig bra i alla slags relevanta jämförelser, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobility inom Scania Sales & Marketing i ett pressmeddelande.
Scanias GE281 ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt. Den har sex växlar framåt men saknar traditionell koppling: en planetväxel tar hand om det jobbet, vilket innebär avbrottsfri momentöverföring vid växlingar.
– Körupplevelsen kan jämföras med den man har i en personbil med dubbelkopplingslåda. Och med den här lösningen kan vi erbjuda alla de stödsystem som Scaniakunderna är vana vid, som adaptiv farthållare med aktiv framförhållning, farthållare i nerförsbackar etcetera. En annan tydlig fördel är att även energiåtervinningen är oavbruten, vilket är viktigt med tanke på att elmaskinen utgör den primära bromsfunktionen i den här typen av fordon, säger Fredrik Allard.
2014 Scania började sälja en första generationens hybrid med en elektrisk räckvidd på två kilometer.
– Den räckvidden låter förstås mager, nu när vi erbjuder 60 kilometer helelektriskt med PHEV, men det var ändå ett viktigt första steg för hela vår bransch, säger Fredrik Allard.
Scanias nya HEV/PHEV-generation har ett kraftuttag som drivs från växellådan och kan användas även under körning, också när man färdas helelektriskt. De har start och stopp-funktion som eliminerar onödig tomgångskörning och kan beställas med stödsystem som Scanias adaptiva farthållare med preventiv framförhållning. De har också olika körlägen.
PHEV-varianterna har en installerad batterikapacitet på 90 kWh medan hybriderna har ett 30 kWh-batteri. Plug-in-hybriderna kan ladda fullt på 35 minuter med en 95 kW DC-laddare. De innebär att fordonet kan laddas både på depåer och under naturliga stopp.