23948sdkhjf

Alarmerande brister i e-handelskedjan

Sedan 2019 har arbetsmiljöverket genomfört riktade inspektioner mot hela e-handelskedjan, så väl paketterminaler, utlämningsställen och transportföretag som distribuerar paketen samt e-handlare. Hittills har myndigheten gjort över 1200 besök, både fysiska och på distans. Besöken har resulterat i att åtta av tio företag brustit i sina arbetsmiljörutiner och fått krav på åtgärder.

– Resultatet är mycket oroande och det krävs fortfarande ordentliga insatser av arbetsgivarna för att få bukt med problematiken. Vi ser stressade förare som kånkar på tunga paket utan hjälpmedel med stor risk för till exempel belastningsskador. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Erna Zelmin, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket i en kommentar.

Enligt Svensk handel har den ökat med nästan 40 procent under 2020 och omsätter 35 miljarder kronor. I samband med pandemin har en nästintill explosionsartad förändring skett bland konsumenterna och deras köpbeteende. Samtidigt som handeln har digitaliserats har den fysiska handeln sjunker.

– Den här snabba och massiva förändringen innebär stora utmaningar i att hantera och anpassa arbetet ute på företagen. Men det är viktigt att inte arbetsmiljön glöms bort. E-handelns ökade paketvolymer påverkar medarbetarna i alla delar av kedjan och visar sig för vanliga konsumenter i form av förseningar av leveranser och överfulla utlämningsställen, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Enligt resulteten av arbetsmiljöverkets besök, är de vanligaste bristerna kopplade till:

Systematiskt arbetsmiljöarbete. Det saknas fungerande och grundläggande rutiner för att systematiskt förbättra arbetsmiljön. Arbetsgivarna saknar ofta relevanta kunskaper om hur man bedriver en säker arbetsmiljö.

Belastningsergonomi. Arbetsgivaren och medarbetarna saknar kunskaper om belastningsproblematik, vad som är hälsosam belastning och hur man kan minska riskerna. Arbetsmiljöverket har sett trånga utrymmen och avsaknad av hjälpmedel för lyft eller rullande hantering.

Organisatorisk och social arbetsmiljö. Den tidspress som finns inom pakethanteringskedjan tvingar de anställda att hantera en stor paketmängd på kort tid. Det gäller på paketterminaler, för förarna, för varuplockarna hos e-handlarna och för anställda på utlämningsställena. Många gånger har arbetsgivarna inte undersökt eller bedömt riskerna som finns med detta. Ofta saknas en handlingsplan för att åtgärda kända risker.

Truckanvändning. Här är riskerna stora för olyckor, arbetssjukdomar och allvarliga skador om jobbet inte utförs säkert och med tydliga arbetsmiljörutiner. Arbetsmiljöverket har ställt många olika krav kring truckanvändningen, exempelvis tillstånd, körkunskaper, kontroll av truckens utrustning samt separation av gående och trafik i lagermiljö.

Arbetsmiljöverket ser positiva effekter av tillsynen, då de flesta arbetsgivare rättar till bristerna och uppfyller kraven som vi har ställt.

– Vi upplever att våra inspektioner är meningsfulla för arbetsgivarna och att kunskaperna kring arbetsmiljöarbete och risker har ökat hos de vi har inspekterat, säger Erna Zelmin, generaldirektör för Arbetsmiljöverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109