Nytt miljövänligt fartyg mellan Göteborg-Zeebrugge
Det nybyggda fartyget ’Faustine’ från rederiet CldN anlöpte Göteborgs hamn för första gången under söndagen. Fartyget, som kommer gå på sträckan Göteborg-Zeebrugge i Belgien, är rederiet mest avancerade och effektiva roro-fartyg och drivs på flytande natur- eller biogas. ’Faustine’ ett av två fartyg som CldN beställt, och båda är utrustade med ett LNG, högtrycks- och tvåtakts- dubbelbränsleframdrivningssystem.
– Vi investerar i tekniskt avancerade fartyg för att minska klimatpåverkan, och m/v Faustine är ytterligare ett steg framåt i vår satsning. Hon har samma längdmeterskapacitet som hennes H5-systerfartyg, men tekniska förbättringar gör att vi kan optimera lastmixen mer effektivt, säger Emil Holmgren, Country Manager på CldN i en kommentar.
Belgiska Zeebrugge är en viktig hubb för den svenska exporten till Centraleuropa, och mycket av det gods som transporteras på sträckan är livsmedel, fordon, industrikomponenter, stål och skogsprodukter.
– Belgientrafikens betydelse för svensk utrikeshandel går inte att underskatta och det är väldigt positivt att CLdN fortsätter satsa på trafiken genom med ett nytt, modernt, effektivt fartyg med god miljöprestanda, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn.
Hamnen har också startat en förstudie tillsammans med energibolaget Statkraft där målet är att starta egen produktion av vätgas i hamnen. På sikt kommer också eldrivna fartyg, där Stena Line ligger närmast med sina Elektrafartyg som ska börja anlöpa och ladda i hamnen före 2030.