Wärtsilä levererar teknik till CMA CGM
CMA CGM aktuella fartygsserie består av 12 LNG-drivna containerfartyg med kapacitet som uppgår till 13 000 TEU respektive 15 000 TEU och som ska byggas i Kina. Fartygens utrustning för LNG-drift levereras av Wärtsilä, och teknologikoncernen har sedan tidigare kontrat med CMA CGM om att leverera utrustning till nio andra fartyg.
Med LNG-drift, i stället för konventionell marindiesel, vill CMA CGM lyfta fram sitt engagemang för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. Gasmotorerna på fartygen har flerbränsledrift och kan redan köras på förnybara bränslen som biometangas, syntetisk metangas och e-metangas.
– Det faktum att en värderad kund lagt en så här stor förnyad order på en omfattande leverans av Wärtsiläs lösningar visar hur värdefullt det är med kvalitet, tillförlitlighet och ett tydligt kundfokus. Beställningen framhäver också vårt breda kunskapsområde inom marin teknologi. CMA CGM och Wärtsilä har båda som en gemensam strategi att tillämpa LNG-lösningar för att bana väg mot en koldioxidfri sjöfart, säger Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä i en kommentar.
Till varje fartyg kommer Wärtsilä att leverera fem hjälpmotorer av typen Wärtsilä 34DF-flerbränslemotorer, totalt 60 motorer, tillverkade i ett samägt bolag i Kina. Dessutom ingår Wärtsiläs integrerade navigations- och kontrollsystem Nacos Platinum, kontrollsystem för framdrift, avloppsreningsverk i serien STC-13 och system för gastillförsel utrustat med Wärtsiläs driftsförbättrings- och övervakningssystem (Operim)
– På CMA CGM strävar vi efter att främja hållbarhet i all vår verksamhet. Vi är glada att kunna samarbeta med Wärtsilä eftersom de har ett liknande mål för att minska koldioxidutsläppen och även kan erbjuda ett mycket brett utbud av lösningar. Valet av flerbränslegasmotorer till våra nya fartyg som drivs med LNG är en del av vårt åtagande att skapa en koldioxidfri framtid, säger Xavier Leclercq, direktör för CMA Ships.