Hon kör världens tyngsta ellastbil – i arktiskt väder
Kemikalieleverantören Wibax kör med en batterielektrisk, treaxlad Scania-dragbil. Med effekt upp till 300 kilowatt och vridmoment närmare 2 200 newtonmeter drar bilen tanktrailers med upp till 44 tons last, vilket ger en totalvikt på 64 ton. Bilen sätts i reguljär trafik nu under vintern och det gör fordonet till världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik hos kund. Bilen kommer främst att trafikera vägarna mellan Piteå och Skellefteå.
– Vi har många fasta rutter med relativt korta transporter mellan hamndepåer och industrier. Som längst handlar det om lite drygt tio mil enkel väg, och bilarna går alltid med fullt lass. Vi kan ladda batteriet i samband med att vi lastar och lossar, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics i ett uttalande.
Helena Hedman är lastbilschaufför på Wibax Logistics och har provkört det nya fordonet:
– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer, säger Hedman i ett uttalande.
Även Magnus Sundström räknar med att vinterförhållandena kommer att kunna hanteras.
– Den mängd energi som går åt till att värma kupén ska vara i stort sett samma i en lastbil som i en personbil. Vilket gör att den relativa påverkan mot batteristorleken blir mindre, säger Sundström.