Starkt år för Volvo Lasvagnar
På fredagsmorgonen släppte Volvokoncernen sin rapport över det fjärde året samt över helåret 2021. För helåret steg koncernens omsättning till 372 miljarder kronor, och i rapporten skriver koncernchefen och vd:n Martin Lundstedt, att året präglats av klimatomställning, återhämtning på marknaden efter pandemiåret men med fortsatt osäkerhet och instabilitet i den globala leveranskedjan.
– Under 2021 fortsatte vi att leverera en god lönsamhet och tog flera viktiga steg i vårt arbete med att leda omställningen till ett klimatneutralt transportsystem. För helåret steg Volvokoncernens nettoomsättning till 372 miljarder kronor och det justerade rörelseresultatet till 41,0 miljarder med en marginal på 11,0 procent. Detta hade inte kunnat uppnås utan ett hängivet arbete från mina kollegor och våra affärspartners i leveranskedjan. Jag vill tacka samtliga för deras fantastiska insatser under ett utmanande år, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.
Efterfrågan på lastbilar har varit hög under 2021, och verksamheten avslutade det sista kvartalet med att leverera 60 000 lastbilar. Lastbilsverksamheten nettoomsättning steg med 8 procent till 67,2 miljarder kronor under det fjärde kvartalet. Samtidigt påverkar situationen i leveranskedjan.
”Vi kommer därför även fortsättningsvis att ha störningar och stopp både i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen. För närvarande sätter den globalt höga spridningen av covid-19 ytterligare press på den redan ansträngda leveranskedjan och produktionssystemet” skriver Martin Lundstedt i rapporten.
Orderingången på lastbilar har minskat i flera länder, däremot har leveranserna ökat.
I Nordamerika minskade orderingången med 33 procent till 16.624 lastbilar medan leveranserna ökade med 29 procent till 14.577 fordon.
Orderingången i Sydamerika minskade med 16 procent till 8.711 lastbilar medan leveranserna ökade med 41 procent till 8.269 lastbilar.
I Asien minskade orderingången med 1 procent till 4.889 lastbilar och leveranserna minskade med 13 procent till 4.243 lastbilar.
I Europa minskade orderingången på tunga och medeltunga lastbilar med 12 procent till 27.990 lastbilar, medan leveranserna ökade med 18 procent till 26.292 fordon.
För helåret steg Volvo Lastvagnars marknadsandel inom tunga lastbilar till 16,5 procent medan marknadsandelen på tunga batterielektriska lastbilar uppgick till 42,2 procent.
Koncernen skriver att efterfrågan och orderingången inte återspeglas fullt ut, koncernen varit restriktiva med orderläggning på grund av redan stora orderböcker och långa leveranstider.