Volvos ellastbil hinner längre och laddar snabbare
Volvo Lastvagnar lanserar en ny version av den helelektriska Volvo VNR Electric. Den nya versionen ska ha längre räckvidd och snabbare laddning.
Volvo VNR Electric är en av Volvo Lastvagnars sex helelektriska tunga lastbilsmodeller och är speciellt designad för den nordamerikanska marknaden. Ellastbilen ligger i klass 8 vilket innebär att den har en bruttovikt på 15 ton eller mer. Försäljningsstart var i december 2020.
Volvo VNR Electric hade en räckvidd på upp till 240 kilometer. Den nya versionen ska ha en räckvidd på upp till 440 kilometer och en ökad energilagring på upp till 565 kilowattimmar.
Den förbättrade prestandan ska bland annat bero på smartare batteridesign och ett nytt batteripack med sex batterier.
Nya Volvo VNR Electric ska ha en betydligt kortare laddningstid. Med en laddningskapacitet på 250 kilowatt laddas en lastbil med sex batterier till 80 procent på 90 minuter, en lastbil med fyra batterier når samma laddningsnivå på endast 60 minuter.
Globalt har Volvo Lastvagnar som mål att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska senast 2030.
– Vi har bestämt oss för att leda omvandlingen av transportbranschen. Intresset bland kunderna är stort och det börjar redan idag bli en konkurrensfördel för transportörer att kunna erbjuda eldrivna, hållbara transporter, säger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar i ett meddelande.
Volvo Lastvagnar började serieproducera ellastbilar 2019. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR.