Scania stödjer Falkenklev Logistiks med e-mobilitet
Falkenklev Logistiks är i full gång med att anrätta en publik laddplats och solcellspark i södra Sverige för att kunna ladda sin lastbilsflotta men också andra fordon. Åkeriet har 22 lastbilar, men laddplatsen ska kunna utökas till att ladda 40 fordon samtidigt, och bli den största i Sverige.
– Laddstationerna och solcellsparken är en idé jag haft i ett par år. För att bli mer hållbar, och på det sätt som dieselpriserna stiger, var det tydligt för mig att vi behövde göra någonting. Vi har bestämt oss för att elektrifiera vår fordonsflotta. Elen kommer från solkraft, vilket gör den 100 procent förnybar. Det är ett stort ögonblick för oss, säger Victor Falkenklev, vd på Falkenklev Logistiks i en kommentar.
Till projektet meddelar Scania nu att de levererar e-mobilitetslösning bestående av fem batteridrivna fordon och 1,6 mW laddutrustning till Falkenklev Logistik. De fem elektriska 4x2 Scanialastbilarna, med karosser byggda av SKAB, kommer användas av åkeriet under sina distributionsuppdrag i Skåne.
– Att bidra med våra e-mobilitetslösningar till ambitiösa projekt är ytterligare bevis för den snabba utvecklingen av elektrifiering inom den tunga transportindustrin, säger Fredrik Allard, Scanias chef för E-mobility.
Finska Kempower kommer att tillhandahålla stationen som kommer ha en första maximal output på 250 kW per fordon, och med möjlighet att öka till 320 kW per fordon i framtiden.
– Vi ser tunga fordon och logistik som en väldigt viktig del av elektrifieringen av transport och logistik. Vi är väldigt glada att få möjlighet att förse Sveriges största publika laddplats för elektriska lastbilar med DC-laddteknik, och ser fram emot att fortsätta utveckla snabbladdningslösningar för batteridrivna lastbilar, säger Tomi Ristimäki, vd för Kempower.