Jula och Toyota utvecklar logistiken
Julas centrallager i Skara kommer att effektiviseras med autonoma truckar som i sin tur ska interageras med ett mobilt pallsystem.
Det står klart efter att Jula ingått ett avtal med Toyota Material Handling gällande Automatically Guided Vehicles, AGV. De autonoma truckarna ska utföra transportuppdrag på lagret, och projektet med förarlösa truckar har pågått sedan 2019 då Toyota började utföra simulerade och fysiska tester med AGV-systemet.
– Vi investerar för framtiden. Denna satsning stärker Julas konkurrenskraft och affärsidé att vara lågpris och ta ansvar för låga kostnader, och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam och hållbar tillväxt. Jula är ett familjeföretag som är långsiktiga och vill vara i framkant med att utveckla framtidens logistik, säger Christian Blank, logistikchef på Jula i en kommentar.
De autonoma truckarna förväntas vara i användning under slutet av 2022. När AGV-systemet integreras med det mobila pallsystem, kommer installationen vara ett av världens största i sitt slag.
– Vi ser att det generellt är en väldigt bra återbetalning på den här typen av system då våra automatiserade truckar är i kontinuerlig drift dygnet runt. Säkerheten ökar och skadekostnaderna minskar vid införandet av automation, samtidigt som risken för störningar på grund av personalfrånvaro och personalomsättning minskar, vilket många kunder har upplevt lite extra under de senaste åren, säger Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden.