Green Cargo startar två nya direktlinjer
I vår kommer Green Cargo att starta två nya inrikes direktlinjer från Trelleborg och Göteborg till Rosersberg i norra Stockholm och Årsta i södra delen av huvudstaden. De nya linjerna ska fånga upp den ökade intermodala trafiken och skapa en snabbare transporttid och avgångsfrekvens till Mälarregionen.
Linjerna utgår från Green Cargos terminaler APM och Arken i Göteborgs hamn samt från Trelleborgs hamn.
– Vi svarar upp mot kundernas behov och önskan om snabbare, klimatsmarta förbindelser mellan Skåne och Västkusten till och från Mälardalen. Det är en transporteffektiv lösning med järnvägstransporter den långa vägen och lastbilstransporter den kortare sträckan, vilket minskar slitage och partikelutsläpp, och bidrar till höjd trafiksäkerhet på vägarna, säger Jan Elgström strategisk säljare och ansvarig för direktlinjerna, i en kommentar.
Enligt transportföretaget kommer den nya tåglinjen från Göteborg till Rosersberg att släppa ut 0,032 kilo koldioxid jämfört med 900 kilo koldioxid som en lastbilstransport släpper ut.
På sträckan Trelleborg – Årsta ligger utsläppen från järnvägstransport på 0,04 kilo koldioxid jämfört med en lastbilstransporter som släpper ut 1100 kilo koldioxid.
– Styrkan med nätverket och de här två nya direktlinjerna är att vi kan tillgodose varierande behov från enstaka lastbärare till stora jämna flöden i fast tidtabell med fem till sex avgångar i veckan. Lösningen är optimerad för intermodal transport av trailers, containers, tankcontainers och växelflak, säger Jan Elgström.