Volvo växlar upp I-Save
Volvo Lastvagnars elektroniska I-Save-koncept som ska minska bränsleförbrukningen och bespara koldioxidutsläpp har utvecklats ytterligare. Det meddelar fordonstillverkaren i ett pressmeddelande.
Konceptet binder samman motorn med styrsystemmjukvara för att öka energieffektiviteten. Nu anpassas injektorer, kompression och kamaxel till de nya kolvarna. Samtidigt minskar företaget motorns totala vikt.
– Med utgångspunkt från en redan högpresterande motor har vi tittat djupt in i många kritiska detaljer som sammanlagda ger betydande besparingar. Det handlar om att få ut mer användbar energi ur varenda droppe bränsle, säger Helena Alsiö, vice president för Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar i en kommentar.
Förutom att ha genomfört hårdvaruuppdateringar introduceras en ny programvara för motorhantering. Programvaran kommunicerar med en uppdaterad I-Shift-växellåda vilket ger en förbättrad körbarhet.
Samtidigt introduceras I-Torque, en ny programvara för vridmomentet som ska öka energieffektiviteten genom att analysera topografidata från I-See och anpassa körningen till den faktiska rutten. I-See använder i sin tur information om den planerade rutten för att dra nytta av lastbilens rörelseenergi på bästa möjliga sätt när du kör i kuperad terräng.
– För att spara bränsle startar lastbilen i Eco-läge och som förare har du alltid enkel tillgång till den kraft som behövs och kan se fram emot snabbare växel- och vridmomentrespons från drivlinan, fortsätter Helena Alsiö.