Renault vill bygga en billig ellastbil
Renault Trucks och den franska logistikjätten Geodis går ihop för att designa en elektrisk tung lastbil som uppfyller kraven för godstransporter i stadskärnan.
De kommer helt enkelt att kombinera sin industri-, logistik- och ingenjörsexpertis för att utveckla en helt ny 16-tons elektrisk stadslastbil som i pris är jämförbar med ett dieselfordon mätt med Total Cost of Ownership (TCO).
Just priset är en förutsättning för en utbredd användning av lastbilar med alternativa drivlinor.
– Miljösituationen i kombination med tillväxten inom e-handeln och införandet av lågutsläppszoner i de större städerna gör att vi omedelbart måste arbeta för en betydande minskning och eliminering av koldioxidutsläppen, säger Marie-Christine Lombard, som är vd för Geodis.
– Det är därför vi har ingått detta samarbete med Renault Trucks. Vi vill snabbt tillhandahålla konkreta lösningar för hållbar logistik i städerna.
Bruno Blin, vd för Renault Trucks, välkomnar att bilden av lastbilar håller på att förändras.
– Äntligen upplevs lastbilar som ett oumbärligt verktyg, säger han.
– Syftet med Geodis/Renault-projektet är att designa en lastbil som är anpassad för miljön i innerstadskärnorna. Denna nya lastbil kommer att designas både med fokus på förarens arbetskomfort, men också med fokus på säkerhet för stadsbor.
Oxygen - en lastbil anpassad för stadsmiljöer
Projektet, som fått namnet "Oxygen", ska göra det möjligt att integrera alla krav och funktioner för leveranser i centrum i en enda lastbil. Det innebär bland annat:
- eliminering av olägenheter som föroreningar och buller
- förbättra aktiv och passiv säkerhet för att bättre hantera samexistens med alla andra trafikanter inklusive fotgängare och cyklister.
Prototypen är planerad att levereras i slutet av 2022. Den kommer att tillverkas vid Renault Trucks fabrik i Blainville-sur-Orne, Frankrike, som har haft elektriska lastbilar i serieproduktion sedan 2020.
Lastbilen kommer att testas i Paris 2023.