Ökat intresse för förnybart drivmedel
I dagsläget drivs många fartyg av LNG, men flera svenska rederier har börjat blanda in biodrivmedel för att uppnå en fossilfri drift. Samtidigt är det två till tre gånger så dyrt att använda förnybart drivmedel jämfört med fossilt, dock kan EU:s utsläppshandelssystem jämna ut kostnadsskillnaderna om sjöfarten implementeras i systemet.
Enligt Chalmers forskning är det möjligt att producera de mängder flytande biometan sjöfarten behöver och tiofaldiga dagens produktion till 20 TWh per år, 2045.
– Det är en enorm utbyggnadstakt, en kraftsamling för hela samhället. Men klarar vi det skulle alla fartyg som bunkrar fossil LNG i Sverige kunna välja grönt redan om några år, säger projektledaren Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet i en kommentar.
Forskargruppen har genomfört analyser av nuvarande och planerad produktionskapacitet, samt bedömt framtida biogas- och elektrometanproduktion.