23948sdkhjf

El-lastbil ska bidra till minskat buller

Nyligen började den första helelektriska lastbilen med flak att rulla på gatorna i Göteborgs innerstad. Den 27 ton tunga lastbilen är ett samarbete mellan Volvo Lastvagnar, Swerock och Kranpunkten.

Ellastbilen har sats i drift inom miljözon 1 i Göteborgs innerstad där den ska leverera eldrivna hyrliftar till kunder, något som görs 15- 20 gånger per dag. Med den nya lastbilen ska bullret och koldioxiden minska i innerstaden, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö för förare och lägre klimatpåverkan.

Swerock har som mål att vara klimatneutrala år 2045 och elektrifiering ligger helt i tiden. Vi har sedan tidigare har två helelektriska fordon på test i Göteborg, en betong- och en ballastbil. Utöver det har vi ett 15-tal hybridekipage som rullar runtomkring. Detta är ett steg i vårt mål att gå ifrån fossila till förnyelsebara bränslen i våra transporter, säger Mikael Johansson, avdelningschef på Swerock i ett pressmeddelande.

Lastbilen är specialbyggd och modifierad för ändamålet och kommer att laddas med el från Knutpunktens solcellsanläggningen. I pressmeddelandet skriver de tre företagen att utmaningen med lastbilen är att den inte kommer köra efter en fast rutt, vilket gör att logistiken måste planeras mer noggrant för att maximera batteriets räckvidd.

Att flytta maskiner mellan depåer och arbetsplatser med hjälp av lastbilar är en del av Kranpunktens affärsmodell, men det är också där vårt fotavtryck på miljön är som störst. Vi utför löpande åtgärder för att minska utsläppen från vår maskinpark och känner att en eldriven lastbil i Göteborg är en milstolpe i detta hållbarhetsarbete, säger Andreas Johansson, regionchef på Kranpunkten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078