23948sdkhjf

Samverkan för elektrifiering av tunga transporter

Det är logistikföretaget AA Logistik som tar första steget mot att elektrifiera sin tunga godstrafik och det gör dem med hjälp av ABB och Mälarenergi.

Nyligen lanserades den första eldrivna lastbilen från AA Logistik officiellt på Finnslätten i Västerås. Enligt beräkningar ska lastbilen köra 1000 mil per år. Resultatet av elektrifieringen är att koldioxidutsläppen minskar med 89 procent.

- Vår målbild är att bli Finnslättens logistikhubb. Vi ska ta emot transporter som går på fossila bränslen och lasta om på elfordon innan godset går ut till slutkunderna på Finnslätten, och så småningom till hela Västerås. När Finnslätten växer fram som en ny stadsdel vill man begränsa antalet tunga fordon som kör här och vi kan bidra till en renare och tystare närmiljö, säger Åsa Granlund, vd på AA Logistik i ett pressmeddelande.

Lastbilen är en del av ''Vision Finnslätten'' där industriområdet ska byggas ut för att bli en helt ny stadsdel. Stadsdelen ska ha moderna lösningar för framtiden företag.

- Vi har en komplett lösning för laddinfrastruktur som är anpassad efter AA Logistiks verksamhet. Det gör det möjligt för dem att ställa om sin fordonsflotta utan att tappa fokus på sin kärnverksamhet, säger Niklas Gunnar, vd på Mälarenergi i en kommentar.

Utmaningen är tillgängligheten i infrastrukturen. För att lösa problematiken har en egen laddare installerats. Det var Mälarenergi som installerade en Terra DC-laddbox från ABB vid AA Logistiks fastighet på Finnslätten.

- AA Logistik är en förebild i branschen och visar att det går att köra även tunga fordon på el redan nu. Vår laddare ger dem flexibilitet eftersom den passar för både långtidsladdning på natten och för påfyllning av el under dagen vid behov, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094