23948sdkhjf

Scandlines nya lastbilsfärja blir elektrisk

Scandlines nya färja får världens största batteripaket.

Schweiziska Leclanché kommer att leverera det rekordstora batteripaketet till Scandlines kommande hybridfärja, som ska frakta lastbilar på överfarten Rødby-Puttgarden 2024. Med en kapacitet på 10 MWh blir batteripaketet den största litiumjonbatteriinstallationen på en färja hittills.

Scandlines har även valt norska Kongsberg Maritime & Norwegian Electric Systems, NES, för att utveckla färjans elsystem, som bland annat ska integrera batteripaketet i det dieselelektriska maskineriet.

Färjan ska byggas på Cemre Shipyard i Turkiet.

För lastbilar och farligt gods

Färjan blir en så kallad "dubbeländsfärja", som inte behöver vändas för att segla tillbaka. Den kommer främst att användas som lastbilsfärja och för transporter av farligt gods i samband med Scandlines fyra befintliga hybridfärjor på sträckan. Antalet passagerare är alltså bara 140.

Färjan behöver inte segla i samma timdrift som de fyra passagerarfärjorna – och den kommer att kunna genomföra en helt elektrisk överfart på 70 minuter.

Leclanché uppger att batteripaketet på 864 volt, 10 028 kWh, har en garanterad livslängd på 10 år. Leverans är planerad till januari 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079