23948sdkhjf

Regeringen vill tillåta längre lastbilar

Har gjort en anmälan till EU-kommissionen.

Regeringen har lagt fram ett förslag som handlar om att göra det möjligt för längre lastbilar att trafikera de svenska vägarna. I förslaget vill man tillåta 34,5 meter långa lastbilar på vissa utpekade vägar i landet, jämfört med nuvarande maxlängd på 25,25 meter.

För att det kunna genomföra ett regeringsbeslut, krävs att förslaget anmäls till EU-kommissionen, vilket regeringen gjorde i torsdags.

Möjligheten att köra med längre lastbilar är efterfrågad av branschen och ger ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur. Redan för några år sedan fattade regeringen beslut om att tillåta tyngre fordon på vägarna och nu går vi vidare med lastbilarnas längd. Det här är åtgärder som stärker industrins konkurrenskraft och minskar transporternas klimatpåverkan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), i en kommentar.

I förslaget ingår också att lastbilarna ska få köra i högst 80 kilometer i timmen, samt att ett nytt vägmärke ska införas.

Några som välkomnar regeringens besked är Transportföretagen:

– Det är ett mycket efterlängtat beslut att regeringen nu kunnat sätta fokus på de åtgärder som verkligen gör skillnad för miljön. En av de billigaste men kanske viktigaste besluten att fatta är möjligheten att transportera med längre lastbilar upp till 34,5 meter. Med längre lastbilar förbättrar vi produktiviteten, trafiksäkerheten och miljön, i ett svep. Det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i en kommentar och fortsätter:

Sverige har tillsammans med Finland förmodligen världens mest effektiva åkerinäringar, detta mycket tack vare modulsystemet som möjliggör transporter med 25,25 meter långa lastbilar med en totalvikt på 64 ton (74 ton på vissa utpekade vägar, BK4). Det gör att varje lastbil kan transportera mera. Med längre lastbilar skulle vi ta ytterligare ett steg för att effektivisera, till gagn för klimatet, produktiviteten och trafiksäkerheten. Om förslaget kan införas på tillräckligt många vägar kan det definitivt stärka industrins konkurrenskraft och minskar transporternas klimatpåverkan. Nu hoppas vi att detta förslag kan leda till verkliga förändringar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094