Ledare # 3 – Ett skepp kommer lastat, eller inte?
23 mars 2021 gick ’Ever Given’ på grund i Suezkanalen, en händelse som orsakat stora påfrestningar för branschen med långa köer och väntetider in till hamn, och ett globalt fraktkaos med rusande priser och brist på containrar. Redan innan 2021 års Suezkris var fraktmarknaden ansträngd på grund av lokala covidutbrott och nedstängningar av hamnar med brist på handelsvaror som följd, bland annat den väl kända halvledarbristen som drabbat fordonsindustrin.
Som lök på laxen invaderade Ryssland Ukraina i februari i år vilket kommer ge åratal av ekonomiska konsekvenser, och nu har ett antal nya covidutbrott i kinesiska hamnar återigen lamslagit de stora rederierna. I detta nu ligger en massiv ansamling av containerfartyg utanför Shanghais kust, i väntan på att kunna lossa och lasta lastcontainrar. Till en början väntas dock kön i Shanghai ge frist åt andra logistiska flaskhalsar, men på sikt, när proppen går ur, kommer den troligen skapa ytterligare köer och längre väntetider.
Till en början väntas kön i Shanghai ge frist åt andra logistiska flaskhalsar.
Än så länge har situationen i Shanghai inte haft någon större inverkan på Helsingborgs hamn, vars vd Bart Steijaert vi intervjuar i det här numret. Volymerna till hamnen har snarast jämnats ut, eftersom stora volymer varit stående i de stora europeiska hamnarna. Men, Helsingborgs hamn står inför andra utmaningar. Helsingborg expanderar och den nuvarande containerterminalen ska bereda plats åt bostäder och därmed flytta några kilometer söderut. Samtidigt passar man på att utnyttja den nya ytan maximalt och förstås effektivisera och modernisera den. Vi djupdyker i framtidens hamn på sidan 6.
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.