SAS kan bli kinesiskt
SAS krisar och riskerar en kollaps, vilket innebär en risk för att en kinesisk statligt ägd bank kan få ägarandel via så kallade lease-back-avtal som flygbolaget har, detta rapporterar SVT.
Lease-back-avtal är ingenting ovanligt, och dök upp som en kontrovers kring SAS-konkurrenten Norwegian Air i samband med bolagets rekonstruktion under 2020. Då omvandlades obligationslån till aktieinnehav, vilket ledde till att Bank of China fick innehav i Norwegian.
I mars 2021 offentliggjordes ett avtal mellan SAS och den kinesiska utvecklingsbanken CDB, där flygbolaget sålde fyra Airbusflygplan till bankens irländska dotterbolag CDB Aviation. Det irländska dotterbolaget hyr eller leasar i sin tur ut planen tillbaka till SAS. Om SAS inte kan betala planhyra tillfaller aktier i SAS i stället banken som ersättning.
SAS delårsrapport i tisdags innehöll dystra tongångar från ledningen, vars arbete med omställningsplanen SAS Forward hittills inte rönt framgång. Omställningsplanen beskrevs som avgörande för att få till en välbehövlig kapitalanskaffning till ett värde av 9,5 miljarder kronor för att få bolaget att överleva.