De ska etablera världens längsta gröna sjöfartskorridor
Avtalet mellan de två hamnmyndigheterna undertecknades på tisdagen och målet är att korridoren ska realiseras för de första fartygen senast år 2027. Det framgår av ett pressmeddelande.
De två hamnarna tillhör de största bunkringshamnarna i världen, och innebär viktiga länkar på farlederna mellan Asien och Europa. Hamnmyndigheterna kommer att sammanföra en koalition av speditörer, bränsleleverantörer och andra företag för att tillsammans arbeta på potentiella lösningar kopplade till olika drivmedel på den gröna korridoren.
– Sjöfarten är en av de viktigaste industrierna att dekarbonisera på grund av dess stora internationella räckvidd och volym. Genom att föra samman parter över hela försörjningskedjan längs en av världens största handelsvägar kan vi göra det möjligt för transportörer att byta till koldioxidfria bränslen och påskynda övergången till mer hållbar sjöfart, säger Allard Castelein, vd för Rotterdams hamnmyndighet.
Förutom hållbara drivmedel innebär samförståndsavtalet att sjöfarten ska effektiviseras, bland annat genom en digital handelsbana med relevant data, elektronisk dokumentation och att standarder delas.
De två myndigheterna kommer också att samarbeta med olika aktörer, bland annat Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping, CMA CGM, Digital Container Shipping Association, Maersk, MSC, Ocean Network Express, PSA International och Shell
– Den gröna korridoren Singapore-Rotterdam är helt i linje med vår strategi för att påskynda dekarboniseringen av den maritima industrin genom att stödja first movers. Vi behöver djärva projekt som detta för att dra nytta av lärdomarna och vidareutveckla gröna partnerskap över hela värdekedjan, säger Bo Cerup-Simonsen, vd för Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping.