Hög paketvolym men lägre omsättning för Bring
Siffrorna för halvåret visar på en fortsatt stark utveckling av paket från näthandeln i Sverige, och paketvolymerna ökade med 39 procent i år jämfört med samma period förra året. Vad gäller paketvolymerna för hela koncernen, ökade dem med 2,4 procent under det första halvåret, och Bring skriver i sin rapport att en bidragande faktor till ökningen är e-handelsvolymerna i Sverige.
Brings första halvår 2022
Omsättning: 11 451 miljoner norska kronor (12 026 miljoner norska kronor 2021)
Justerat rörelseresultat: 288 miljoner norska kronor (809 miljoner norska kronor 2021)
Soliditet: 30,4 procent (34,7)
Avkastning på investerat kapital / ROIC: 10 procent (19,4)
Räntabilitet på eget kapital (efter skatt): 4,6 procent (21,6)
– Under årets första halvår har vi haft en utmanande världssituation med bland annat ökad inflation och höga drivmedelspriser som slår direkt på logistikflödet. Samtidigt har marknaden sett en minskad köpkraft hos konsumenterna. Trots detta har våra paketvolymer i Sverige ökat med 39 procent, vilket är bra. Genom att bredda erbjudandet och förbättra våra tjänster har vi lyckats parera marknaden på ett bra sätt. Trots att den närmaste tiden blir en utmaning så ser vi ljust på framtiden, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring, i en kommentar.
Under det första halvåret sjönk dock omsättningen för koncernen. Resultatet landade på 11 451 miljoner norska kronor, vilket är ungefär en halv miljon mindre än vid samma period året innan. Anledningen till det, menar Bring, beror på försäljningen av Frigoscandia.
– Det är viktigt att komma ihåg att årets första halvår jämförs med en rekordperiod. För ett år sedan såg både världssituationen och handelsvanorna helt annorlunda ut. Att vi lyckas öka våra paketvolymer samtidigt som det råder en avtagande marknadsväxt visar på att vi är på rätt väg, säger Mona Zuko.