23948sdkhjf

Dachser redo för vätgasbilar

Dachsers planer på praktiska tester av utsläppsfria lastbilar går stadigt framåt.

Företaget planerar redan att sätta två vätgasbränslecellsbilar i drift i Tyskland till nästa år.

Det är så kallade FCEV-lastbilar – Fuel-Cell Electric Vehicles. Dachser har valt att testa bilar av varje märke: en 27-tons Hyundai Xcient och 19-tons Enginius Bluepower.

Enligt planen ska Hyundai Xcient bränslecellslastbil levereras i Magdeburg i början av 2023. Fordonet, som har en tillåten totalvikt på 27 ton och 18 pallplatser, erbjuder en räckvidd på upp till 400 kilometer. Därför kommer den att kunna användas i tvåskiftsdrift.

Under dagen ska lastbilen testas för regional distribution i Magdeburg-området och på natten kör den på fasta rutter till Dachsers filial i Berlin-Schönefeld. För nattkörning är utsläppsfordonet utrustat med en dubbelaxlad släpvagn med växelflak.

När fordonet levereras kommer anläggningar att etableras där lastbilen kan fylla på vätgas nära Dachsers filialer i Magdeburg och Berlin.

Dachsers avtalspartner i detta projekt är H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Försäljningsbolaget är en del av H2 Green Power & Logistics GmbH, som presenterade logistiklösningar baserade på vätgasdrivna kommersiella fordon i form av FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sin roadshow till 11 tyska städer i slutet av 2021.

Lastbilen körs av yrkesförare som är utbildade hos Dachser.

Utsläppsfritt i Hamburg

Från mitten av 2023 kommer Dachser att sätta in en Bluepower 1938 FCEV-lastbil från företaget Enginius i Bremen – ett dotterbolag till Faun Group – för leveranser i centrala Hamburg.

Bluepower 1938 har en tillåten totalvikt på 19 ton och kan transportera upp till 18 pallar gods i sin lådsläp. Dess beräknade räckvidd på 250 kilometer plus reserv är idealisk för leverans i städernas centrum och erbjuder också mycket hög potential för energiåtervinning.

– Det finns stor potential för vätgasbilar i Dachsers europeiska styckegodsnätverk. Därför ser vi fram emot att ta de första vätgasdrivna lastbilarna i bruk. De kommer att ge oss möjlighet att samla värdefulla praktiska erfarenheter, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) och ledamot i direktionen på Dachser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078