23948sdkhjf

Folkabusshyllning blev årets transportbil

Årets transportbil har utsetts och den här gången är hela prispallen helelektrisk.

I veckan korades 2023 års transportbil (International van of the year), på ett event på IAA-mässan i Hannover.

Vinnare blev Volkswagen ID. Buzz Cargo, som lanserades så sent som i våras.

Vinnaren fick 110 poäng av juryn. Tvåan Ford Pro E-Transit fick 100 poäng och tredjeplatsen delas av Renault Kangoo E-Tech Van, Nissan Townstar Zero-Emission & Mercedes-Benz eCitan.

Samtliga bilar i topp tre är eldrivna och juryns ordförande Jarlath Sweeney konstaterar att det inte är ofta ett helt nytt transportbilskoncept stormar in direkt på marknaden så som ID Buzz gjort.

Han konstaterar också att bilen nu förärats den högsta utmärkelsen inom sitt segment.

– Grattis till Volkswagens design team som skapat detta unika fordon som är perfekt för miljömedvetna stadsmiljöer, förklarar Jarlath Sweeney.

Han anser att bilen gör ett stort avtryck, med futuristisk och slick styling samtidigt som den återknyter till den över 70 år gamla ”originaltransportern”, med en V-formad huv, ett tydligt VW-märke och korta överhäng.

Juryn består av 24 transportjournalister från hela Europa

När ID Buzz Cargo lanserades i mars beskrevs den som ett avancerat och hållbart bilkoncept som tar avstamp i den gamla Folkabussen.

Den ska vara uppdaterad för en ”elektrisk era” och har totalt tolv litiumjonbatteri-moduler som lagrar 77 kWh av användbar energi, energi som leverera still motorn (204 hästkrafter/150Kw) som är integrerad i bakaxeln.

Snabbladdning upp till 170 kW ska vara möjlig, enligt Volkswagen tar det cirka 30 minuter att fylla batteriet från fem till 80 procent.

Vridmomentet på 310 Nm ska vara tillgängligt direkt från start och toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 kilometer i timmen.

Volkswagen beskriver ID. Buzz Cargo som en ultramodern skåpbil med generös elektrisk räckvidd.

Det 3,9 kubikmeter stora lastutrymmet ska rymma två EUR-pallar, totalvikten på 3 000 kg ger en lastvikt på uppemot 650 kg och bilen ska ha lastsäkringsöglor i golvet och på sidoväggarna.

Bilen, som tillverkas i Hannover, består främst av komponenter från Volkswagens egna divisioner. Till exempel kommer elmotorer, batterisystem och drivaxlar från Volkswagens fabriker i Kassel, Braunschweig, Salzgitter och Hannover.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096