23948sdkhjf

Drastisk ökning av olyckor – nu ska kraven skärpas

Igår skrev Transportnet om 15-årige Eddie Malmberg på Gotland som kör en lastbil från Scania, ombyggd till A-traktor. Rimligheten i att en 15-åring ska framför ett flera ton tungt fordon kan ifrågasättas, trots att hastigheten är strypt till 30 kilometer i timmen, men enligt förändrade krav för A-traktorer 2020 är det möjligt. Sedan dess har antalet A-traktorer ökat kraftigt, hela 50 000 finns registrerade i Sverige. I takt med ökningen har också antalet olyckor ökat drastiskt, större än ökningen av antalet fordon. 

Men idag är det dags för skärpta krav. Här är Transportstyrelsens förslag: 

• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111