23948sdkhjf

Ledare: Små lager eller jättelådor?

Om kunderna fortsätter vara köpstarka återstår att se när lågkonjunkturen rullar in över Sverige under nästa år, men åtminstone fram till nu har det funnits en betalningsvilja när det gäller snabba e-handelsleveranser. Och just efterfrågan på snabba leveranser har fött ett relativt nytt koncept, så kallade ”feeder stores”. Den stora detaljhandelskedjan Clas Ohlson är en aktör som sjösatt logistikkonceptet som innebär att utvalda butiker har ett större e-handelslager och bredare sortiment. Kundunderlaget avgör vilka butiker som blir feeder stores och i dagsläget är de nio stycken i Sverige, och två i Finland. Det innebär att volymerna hamnar där varorna snabbast kan levereras till den som klickat hem dem.  Det rimmar med Clas Ohlsons strategi att man ska växa inom e-handel. Dessutom går det relativt enkelt att flytta en order från en feeder store till en annan, om varorna inte finns i lager i första butiken.

Volymerna hamnar varorna kan levereras snabbast till kunderna.

Är det här nästa stora disruption i logistikbranschen? I takt med att efterfrågan ökar på mindre enheter så råder också en rakt motsatt trend där ”de stora lådorna” breder ut sig, med hög grad av automatisering och digitalisering. Kommuner letar febrilt efter ny mark till nya, jättelager och nya logistikhubbar poppar upp både här och där. Men med de stora investeringarna tar man också risker med att bli omsprungen av sin egen utveckling. Det går fort och förändringens vindar blåser. Är det slutet för de stora lådorna? Det återstår att se. Mer om feeder stores-konceptet och Clas Ohlsons resa mot ökad e-handel kan du läsa på sidan 8 i vår stora intervju med Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström och e-handelschef Lene Oren Ien.

Trevlig läsning!

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126