23948sdkhjf

Oslo-Stockholm får högsta prioritet

EU-länderna föreslår att stråket Oslo-Stockholm får högsta prioritet, ett besked som innebär att man ligger längre fram i kön när EU delar ut infrastrukturmedel.

Enligt Oslo-Sthlm 255, ett bolag som bildats för att påskynda utbyggnaden av tågtrafiken mellan Oslo och Stockholm, är medlemsstaternas överenskommelse betydelsefull för projektet.

– Det här är ett jätteviktigt besked. Det innebär att arbetet med att förverkliga en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm nu tar ett viktigt steg framåt, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett pressmeddelande.

Enligt förslaget ska hela sträckan Oslo-Stockholm inkluderas i den så kallade Scan-Med-Korridoren. Oslo-Sthlm. 255 konstaterar att sträckan i sin helhet saknats där, trots att nästan alla nordiska huvudstäder har direkt koppling till varandra inom genom transportkorridoren Skandinavien – Medelhavet.

Nu ska förordningen som styr detta revideras, och EU:s medlemsländer föreslår då att sträckan läggs till.

– Det här innebär inte bara att EU markerar Oslo-Stockholms betydelse utan också att man skapar bättre förutsättningar för att söka EU-stöd för fortsatta arbetet med att planera, bygga och förbättra infrastrukturen. Till de så kallade korridorerna fördelas en majoritet av de medel som EU avsätter för att stötta utbyggnaden av strategiskt viktig infrastruktur i Europa, säger Jonas Karlsson.

Både den norska och den svenska regeringen ska ha legat på för att få sträckan inkluderad förklarar Oslo-Stockholm 2.55 AB.

– Beskedet från EU-kommissionen, tillsammans med den utredning som presenterades av Jernbanedirektoratet i Norge och Trafikverket i Sverige under hösten, gör det nu betydligt enklare att gå vidare i planeringsarbetet för Oslo-Stockholm. Om regeringarna kommer överens om ett utredningsuppdrag kan järnvägen stå klar redan i mitten på 2030-talet, säger Jonas Karlsson.

Oslo-Stockholm 2.55 AB ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093