Säkrar mångmiljonbelopp – ska bygga första vinddrivna roro-fartyget
Byggstart av det vinddrivna roro-fartyg ’Orcelle Wind’ börjar närma sig. Det står klart efter att Wallenius Wilhelmsen tilldelats nio miljoner euro (100 miljoner svenska kronor) i EU-medel. Under en femårsperiod kommer rederiet tillsammans med sina projektpartner att planera, bygga och driftsätta fartyget.
’Orcelle Wind’ ingår i Oceanbird-konceptet som handlar om att minska utsläppen från fartyg med upp till 90 procent, bland annat genom en vingesegelteknik som är utvecklad av AlfaWall Oceanbird, ett joint venture mellan Alfa Laval och Wallenius.
Det första fartyget, ’Orcelle Wind’, kommer att bli 220 meter lång och ha en kapacitet för att ta emot 7 000 fordon. Planerad drift av fartyget är 2025.
– EU-finansieringsprojektet bygger på en samarbetsstrategi – vi behöver starka partners för att leda vägen mot nollutsläpp så snart som möjligt. Vi är stolta över att ha en grupp av de bästa tekniska, operativa och akademiska partnerna, samt en av våra nyckelkunder, för projektet. Alla har åtagit sig att arbeta tillsammans för att hjälpa till att göra Orcelle Wind till verklighet, säger Roger Strevens, VP Global Sustainability på Wallenius Wilhelmsen.