23948sdkhjf

Maersks vinster förväntas skriva historia

Paradoxalt nog kan ett starkt 2022 för sjöfartsindustrin sätta Maersks sjöfrakt under press 2023, enligt analytiker.

Av allt att döma kommer Mærsks räkenskaper för 2022 att slå igenom ljudvallen och slå alla rekord vad gäller vinster för ett danskt företag.

Och det kommer förmodligen att dröja länge innan något danskt företag ser en vinst av samma storlek, bedömer senioranalytikern Mikkel Emil Jensen på Sydbank.

– Det blir ett historiskt resultat som vi kommer att se från Maersk, säger han redan innan räkenskaperna presenteras.

– Maersk kommer att ha 200 miljarder i slutresultatet efter skatt. Det har vi aldrig sett tidigare i dansk affärshistoria.

– Det blir nog också en vinstnivå som vi inte kommer att se igen på många, många år, säger analytikern.

Enligt Mikkel Emil Jensen har Mærsk och andra företag inom sjöfartsbranschen gynnats av en uppsättning mycket speciella omständigheter under 2022.

Konsumenter i Europa, USA och många andra länder höll sig flytande under corona-nedstängningarna genom hjälppaketen som gav extra pengar i fickan.

De använde dem bland annat på en massa varor som skulle fraktas över hela världen. Det var här Maersk kom in i bilden.

– År 2022 har vi precis sett att efterfrågan på varor varit tornande samtidigt som det inte har funnits tillräckligt med fartyg på haven för att hantera den stora mängden gods, säger Mikkel Emil Jensen.

– Därför har vi haft långa väntetider i hamnarna. Detta har fått fraktpriserna att explodera.

– Så även om kostnaderna har varit höga så har fraktsatserna varit så höga att intäkterna kan närma sig de här 200 miljarderna i slutresultatet.

Det är därför Mærsks klassiska sjöfraktsverksamhet som miljarderna rullar in i. Det är Mærsks strategi att koncernen ska fokusera på mindre än sjöfrakt i framtiden.

Enligt Mikkel Emil Jensen kan fluktuerande drivmedelspriser och fraktpriser göra sjöfrakten till en instabil bransch. Därför vill Mærsk även i framtiden ansvara för inlandsfrakten. Maersk har arbetat med den processen i flera år.

I slutet av 2022 och början av 2023 har också fraktsatserna sjunkit kraftigt. Här kan det fantastiska 2022 faktiskt bli en nackdel för Maersk:

– Det är paradoxalt, men det kan göra att priserna faller ännu mer, säger Mikkel Emil Jensen.

– Historiskt sett har branschen inte kunnat vara aggressiva gentemot priserna. För då har man riskerat att gå i konkurs.

– Nu finns det många rederier med mycket pengar som har möjlighet att köpa nya fartyg och vara aggressiva gentemot priserna.

När Maersk under onsdagen presenterade resultatet för helåret 2022, hamnade det mycket riktigt på en vinst över 200 miljarder danska kronor. 

/ritzau/

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078