E-handeln sjunker – första negativa helårsutvecklingen sedan 2006
I fjol sjönk e-handelns omsättning med sju procent för att under helåret landa på totalt 136 miljarder kronor.
Det framgår av den senaste E-barometern från Postnord och HUI Research, som i rapporten menar att det finns en ovisshet på marknaden bland företag som inte varit med om en lågkonjunktur tidigare.
– Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige, i en kommentar.
Under 2022 backade e-handeln med dagligvaror mest med 17 procent samtidigt som apoteksbranschen klarade av fjolåret bäst och hade en tillväxttakt för helåret på 19 procent.
Paketboxar ökar
Enligt rapporten tar paketboxar fler marknadsandelar och 14 procent av de tillfrågade på mindre orter uppger att de valt paketbox som leveransställe för det senaste inköpet. I större städer är det 13 procent som valt paketbox, och Postnord tror att paketboxar kommer att öka även i år.
Samtidigt minskade antalet leveranser till utlämningsställen under det sista kvartalet 2022 för att landa på 44 på procent. Det jämförs med 2017 när 65 procent av konsumenternas senaste löp levererades dit.