Maersk tillbaka i Ukraina – seglar bakvägen med en rysk armlängds avstånd
Det skriver Maritime Executive.
Medan de ukrainska saltvattenhamnarna som vetter mot Svarta havet är stängda till följd av den ryska blockaden, förutom vad gäller laster av spannmål, ligger flera flodmynningar i Ukraina med en rysk armlängds avstånd bort.
Här har små och grunda terminaler fungerat som en livlina för Ukrainas jordbruksexport.
Istället för att segla direkt in i Svarta havet från Ukraina kan man segla bakvägen i en kanal till en hamn vid Svarta havet genom ett annat land.
Containers på pråmar
En av dessa hamnar hanterar nu containerlaster åt Maersk.
Det danska rederiet meddelade i veckan att bolaget använder hamnen i Reni i Ukraina för containertransport på pråmar, som seglar via Donaukanalens inre inland och en sidokanal till hamnen i Constanta, som ligger i Rumänien vid Svarta havet.
Rutten är nu i full drift via kanalen och Svarta havet med en transittid på cirka1,5 dagar, och Maersk accepterar beställningar i mån av tillgång.
På grund av den ökade risken att operera i regionen kräver Maersk att avlastare undertecknar en laglig Ukraina-klausul för att beställa last till rutten.
"Logistikverksamheten i och runt landet är fortfarande utmanande, men vi är glada att kunna meddela att Maersk nu kan erbjuda direktbokningar till Ukraina från hela världen - vilket åtgärdar en ofta förekommande smärtpunkt som funnits hos kunder under det senaste året", skriver rederiet i ett uttalande enligt nyhetssidan.