23948sdkhjf

Ikea har växtvärk – nu skiftar möbeljätten logistiken

Ikea är på offensiven. De senaste åren har bolaget öppnat ett stort cityvaruhus i Stockholm och flera planeringsstudior i landet. Stora kliv tas för att komma kunderna så nära som möjligt, och med det stresstestas logistiken. 

Ikea växer så det knakar i Stockholmsregionen. Här har möbeljätten på bara några år öppnat ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus, två planeringsstudior med ytterligare en på gång under 2023 samtidigt som man jagar mark för en ny distributionscentral i Södertälje. Med detta följer stora logistiksatsningar och en genomgående strukturell förändring av Ikeas logistik – från en klassiskt central försörjning till en mer lokal, allt detta för att komma så nära slutkunden som möjligt.

Hanna Bevenby Broman, Ikeas logistikchef, ansvarar för all planering som rör lagerproduktionen, distribution till Ikeas alla varuhus och e-handel, samt den minst lika viktiga internlogistiken i varuhusen, som även den är under omgörning. Hanna Bevenby Broman sitter därmed på en av Ikeas allra viktigaste roller och rattar den supereffektiva och för affären kritiska logistiken.

Förändrade kundbeteenden driver utvecklingen tydligt mot ett håll.

Ikeas logistik vilar på tre ben. Den huvudsakliga distributionen till alla varuhus i Norden sker från de två stora distributionscentralerna i Älmhult och Torsvik. Större kundorderhanteringar, som till exempel kök och garderober, sker från Torsvik och det relativt nya lagret i Arlandastad. Men det ben som nu förändras i grunden är själva varuhusen där Ikea satsar på att utveckla och förbättra både lager och distribution på plats.

Skiftet är tydligt. Förändrade kundbeteenden driver utvecklingen tydligt mot ett håll – nästan hälften av Ikeas försäljning sker numera med hemleverans, en enorm förändring för ett bolag med Ikeas volymer. Tidigare skedde ungefär 25-30 procent av försäljningen med hemleverans.

– Det har skett en förändring hos kunderna på marknaden och finns därmed en annan typ av behov idag. Fler lever utan bil och fler lever med bil utan dragkrok, något som kanske hänger samman med en generell urbanisering. Man är också mindre benägen att hyra ett släp, packa in i bilen och så vidare. Kunderna tycks värna sin tid på ett annat sätt och man är beredd att betala för den servicen. Med det behöver Ikea ställa om för att möta kundernas nya krav, säger Hanna Bevenby Broman.

De ”blå lådorna” byggs om för att bättre kunna hantera växande kundorderhantering.

Det pågår många utvecklingsspår parallellt för Ikea och ett av dem är som tidigare nämnts att utnyttja befintlig infrastruktur, vilket innebär att de ”blå lådorna”, varuhusen, byggs om för att bättre kunna hantera växande kundorderhantering.

– Vi bygger om för att skapa förutsättningar för hemleveranser, bland annat ergonomiska förbättringar för våra chaufförer, till exempel att kunna lasta från en port i stället för från golv. Vi ska jobba smartare med vår internlogistik, bland annat genom att minska gångavstånd i varuhuset och jobba med hybridartiklar, alltså att ha artiklar på flera ställen. Detta för att minska förflyttningen för våra medarbetare.

Förändringarna som görs har pågått under flera år och är genomförda i 17 av 20 varuhus. Kvar är Haparanda, Sundsvall och Uddevalla.

Widriksson Logistik har hanterat distributionen från Ikeas varuhus i Kungens Kurva sedan 2013 och även last mile-flödet av e-handelsleveranser i södra Storstockholm. Nu elektrifierar man last mile-flödet, ett viktigt steg på vägen mot Ikeas mål om en cirkulär verksamhet.

– Vi är på en resa att ställa om mot en cirkulär verksamhet och Ikeas plan är tydlig. 2030 ska vi ha minskat avtryck från transport, även Ikeas personals transporter. Elektrifieringen av hemleverans och laddinfrastrukturen är oerhört viktig för att nå våra mål, men handläggningstiderna är utmanande. Det går långsamt i vissa kommuner när det kommer till laddinfrastruktur för våra kunder.

Hanna Bevenby Broman fortsätter:

– Detaljhandeln som bransch måste driva den hållbara leveransen. Vi vet att man kommer att sätta begränsningar i städer på om man får köra in med dieselbilar eller inte. Ikea vill vara i framkant och vi vet att vi har många med oss på den här resan. Vi måste trycka på gemensamt, även Sverige som nation.

För att möta en ökande efterfrågan i Stockholmsregionen undersöker Ikea också möjligheterna till att bygga en ny distributionscentral på runt 42 000 kvadratmeter i Södertälje.

Volymerna har inte vuxit i den takt vi estimerade i början.

– Vi är fortfarande inne i vår undersökningsperiod. Vi har haft mycket väldigt annat på vår agenda: ombyggnation av varuhusen, öppnat cityvaruhuset i Gallerian och precis som många andra sett en stor förändring av köpkraften hos kunderna. Volymerna har inte vuxit i den takt vi estimerade i början. Men vi tror fortsatt på Stockholm och vi behöver vara nära marknaden. Södertälje är en fantastisk plats och vi vill gärna vara där.

För ett år lade Ikea ner den planerade robotiseringen av varuhuset i Kållered. Vilka lärdomar drog av det?

– En lärdom är att automatisering absolut är en del av vår framtid. Vi ser ett behov av det. Samtidigt är det mer rimligt att inte gå in i en enhet som kräver en viss typ av ”redo-datum” när vi jobbar med innovation. Om vi går in i varuhus igen kommer vi gå in med ett mer säkert kort, en beprövad automation. När det gäller Kållered behövde vi en fortsatt utvecklingen av automatiseringen, men det hindrade oss också från att öppna varuhuset. Vi kunde inte öppna utan en fungerande logistikfunktion. Utvecklingen fortsätter i stället utanför varuhuset.

Vilka utmaningar kring logistiken har Ikea just nu?

– Jag ser snarare många möjligheter. Vi måste ha en verksamhet i balans ur ett miljöperspektiv, personalperspektiv men också ur ett vinstperspektiv. Vi vet att den här typen av utveckling kostar ganska mycket, särskilt automation. Därför behöver vi säkert veta när vi ska jobba med en konventionell lösning och när vi ska jobba med en automationslösning och hur mycket volym som krävs. Utmaningen är att hitta rätt balans i vårt nätverk och rätt lösning för respektive enhet.

Var befinner ni er om 5 år?

– Då gör vi en ännu större del leveranser till våra kunder. Jag tror också att vi har introducerat automation i högre grad i våra varuhus. Det har vi ju idag i våra centrallager men om fem år tror jag vi är där även i våra stora varuhus.

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127