Hur fungerar däck till din bil?
Däckets konstruktion
Denna sajt hjälper er. Däckens inre arkitektur, till exempel hur man använder stålband inne i däcket, påverkar hur däcken presterar. Det samma gäller för det mönster däcken har. Mönstren tas fram med avancerade datorer för att de ska ge så be grepp som möjligt på olika underlag. Vinterdäck har ett mönster som ska klara att ge bra grepp på is och snö. Ett sommardäck å andra sidan är gjort för att klara hög värme och ge bästa skydd mot vattenplaning, med spår som leder bort vatten. Det är också viktigt att vara medveten om att det sker en konstant utveckling när det gäller däck. De blir helt enkelt bättre och bättre eftersom däckbranschen är konkurrensutsatt. En tillverkare som kommer med en innovation som verkligen gör skillnad kommer att öka i popularitet. Hur däck presterar kan mätas ganska objektivt i olika tester så det lönar sig att göra bättre däck till ett bra pris.
Däckets uppbyggnad
Idag är nästan alla däck som görs för personbilar radialdäck. Radialdäck är konstruerade så att armeringar går parallellt med däckets radie. Det gör att däcken blir styvare och tåligare men något känsligare för stötar från sidorna. Ett modernt däck har flera olika delar i sig. Ett däck brukar ha vad som kallas slitbana, mönster, klack, spår och sajpningar.
Däckets märkning
På alla däck finns det text på sidan. De olika siffrorna, bokstäverna och symbolerna betyder olika saker. En av de viktigaste är pilen. Det finns däck som är tillverkade för att bara kunna rulla åt ett håll. Sådana däck måste man alltså montera med rätt däcksida utåt. På de här däcken finns en pil som avslöjar åt vilket håll däcket är tänkt att rotera. Andra märken är däckbredd, profil, däckstorlek i tum och belastningsindex.