23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Regelverket kring kör- och vilotider på svenska vägar

Innehållet i artikeln är sponsrat av bus4you.se

Kör- och vilotider är en grundläggande del av trafiksäkerheten i Sverige och inom hela EU. Reglerna ska säkerställa att yrkesförare inte kör för länge utan tillräcklig vila för att minska risken för olyckor orsakade av trötthet. Nedan följer en översikt av hur regelverket ser ut, vem det gäller för och hur det kontrolleras.

Den bakomliggande tanken

I grunden handlar kör- och vilotidsreglerna om att skydda förare och andra trafikanter från riskerna med utmattning. Yrkesförare spenderar långa timmar på vägarna och är dessutom ofta ansvariga för tunga fordon. Därför är det särskilt viktigt att yrkesförare får tillräcklig vila och raster för att behålla fokus och reaktionsförmåga. Sverige har, liksom andra EU-länder, anpassat sin nationella lagstiftning efter EU:s förordning (EG) nr 561/2006 som reglerar kör- och vilotider.

Vem omfattas av reglerna?

De svenska och europeiska reglerna gäller främst förare av:

  • Tunga godstransporter med en totalvikt (inklusive släp) över 3,5 ton.
  • Passagerartransporter (bussar) som är registrerade för transport av fler än nio passagerare (inklusive föraren).

Undantag kan finnas för vissa typer av transporter, exempelvis räddningstjänstens fordon, fordon som används för underhåll eller korta specialtransporter. Dessa undantag regleras mer specifikt i svensk författning och kan variera från fall till fall.

Reglerna i korthet

  1. Maximal körtid
  • Daglig körtid:
    • Vanligtvis högst 9 timmar per dag.
    • Två gånger per vecka får körtiden förlängas till 10 timmar per dag.
  • Veckolig körtid:
  • Maximalt 56 timmar per vecka.
  • 14-dagarsperiod:
  • Under en tvåveckorsperiod får den totala körtiden inte överstiga 90 timmar.
  1. Pauser och raster
  • Efter 4,5 timmars körning:
      • Krävs minst 45 minuters sammanhängande rast.
  • Uppdelad rast:
    • Rasten kan delas i två delar, exempelvis 15 minuter + 30 minuter.
    • Den totala rasten måste alltid uppgå till 45 minuter inom samma 4,5-timmarsperiod.
  1. Vilotider
  • Normal dygnsvila:
  • Minst 11 timmars sammanhängande vila inom varje 24-timmarsperiod.
  • Reducerad dygnsvila:
  • Kan vid behov kortas ner till 9 timmar.
  • Detta får bara ske ett begränsat antal gånger mellan veckovilorna.
  • Veckovila:
  • Minst 45 timmars sammanhängande vila en gång per vecka.
  • Kan under vissa omständigheter reduceras till minst 24 timmar, men då måste den förkortade vilan kompenseras vid ett senare tillfälle.

I Sverige är det Transportstyrelsen som ansvarar för regelverk och tillsyn rörande kör- och vilotider. Myndigheten utfärdar föreskrifter, informerar om gällande regler och ser till att alla aktörer – åkerier, bussbolag och enskilda förare – känner till vad som gäller. De har även befogenhet att vidta åtgärder mot företag som systematiskt bryter mot reglerna.

Polisen och bilinspektörer

På vägarna sker kontroller ofta av polisen och särskilda bilinspektörer. De gör stickprovskontroller av färdskrivaren (det digitala eller analoga registreringssystemet i fordonet som loggar kör- och vilotider). Vid en sådan kontroll laddas data från färdskrivarkortet ner och analyseras. Om överträdelser upptäcks kan detta leda till böter, sanktionsavgifter eller, i allvarligare fall, åtal.

Företagens ansvar

Åkerier, bussbolag och andra arbetsgivare som sysselsätter yrkesförare är ansvariga för att planera körscheman och transporter så att kör- och vilotidsreglerna kan följas. Ska en bussförare exempelvis köra Göteborg till Oslo ska det finnas en trygg och förutbestämd plan för körningen. De ska regelbundet kontrollera sina förares färdskrivardata och vid behov vidta korrigerande åtgärder. Det är alltså inte bara föraren som bär ansvaret, utan även arbetsgivaren.

Tekniska hjälpmedel

De flesta fordon som omfattas av kör- och vilotidsreglerna är utrustade med en digital färdskrivare. Den registrerar automatiskt tid, fordonets hastighet och körtillfällen. Föraren har ett personligt färdskrivarkort som sätts in i färdskrivaren, och data lagras både på kortet och i själva skrivaren.

Appar och planeringssystem

Många åkerier och transportföretag använder också digitala planeringsverktyg och appar som hjälper förarna att hålla koll på när det är dags för rast och när de måste ta sin dygnsvila. Detta gör det lättare att följa regelverket i realtid.

Vanliga frågor och missuppfattningar

”Räcker det att ta en paus om jag bara är lite trött?”

– Nej, regelverket är tydligt: efter 4,5 timmes körtid måste en sammanlagd rast på minst 45 minuter tas, oavsett hur pigg föraren känner sig.

”Får man köra vidare om man bara ska några minuter till?”

– Om 4,5 timmar uppnåtts måste du ta rast. Mindre avvikelser tolereras normalt inte, och med digital färdskrivare blir överträdelser tydliga direkt.

”Gäller samma regler i hela Europa?”

– Ja, de grundläggande reglerna är harmoniserade inom EU genom förordning (EG) nr 561/2006. Vissa detaljer kring kontroller och påföljder kan dock variera mellan olika länder.

Straff och påföljder

Om en förare eller ett företag inte följer reglerna om kör- och vilotider kan det få flera följder:

  • Sanktionsavgift: Företaget kan åläggas att betala en administrativ avgift.
  • Böter: Föraren kan få böter vid upptäckta överträdelser.
  • Åtal: Vid grova eller upprepade brott mot regelverket kan det leda till åtal och i värsta fall fängelsestraff.
  • Förelägganden och återkallade tillstånd: Transportstyrelsen kan ge förelägganden eller återkalla tillstånd för företag som systematiskt bryter mot reglerna.

Framtidsutsikter

Kör- och vilotidsreglerna fortsätter att utvecklas, särskilt i takt med att ny teknik införs. Diskussioner pågår om hur man kan göra reglerna mer flexibla i vissa sammanhang (exempelvis för elfordon eller för att förbättra vardagen för förare som ofta är borta hemifrån). Samtidigt är en avvägning alltid nödvändig mellan åkeriernas behov och samhällets krav på säkra transporter.

Sänd till en kollega

0.094