23948sdkhjf

Däckbranschen – en avgörande faktor för Sveriges krisberedskap

Däckbranschen är en nyckelspelare i Sveriges krisberedskap, men arbetet med att stärka försörjningsförmågan går för långsamt, varnar både Försvarsmakten och branschföreträdare.

För att säkra Sveriges beredskap krävs ett ökat samarbete mellan myndigheter, företag och branschorganisationer. 

Det var en tydlig signal som skickades av företrädare för däck- och fordonsbranschen samt Försvarsmakten vid ett panelsamtal under Däckbranschdagen.

I panelen ingick Alexis Larsson, säkerhetschef Postnord, Mats Klintäng, projektledare Försvarsmakten, Lars Bergmark vd Svenska Fordonsbranschen, Fredrik Ardefors vd Däckbranschens Sverige och överstelöjtnant Per-Ove Norell, ansvarig för transporttjänsten vid Försvarsstaben.

– Långa logistikkedjor kan skapa allvarliga problem för Sveriges försvarsförmåga. En särskild utmaning är den lokala och regionala tillgången på däck, som är avgörande för att fordon och transporter ska fungera i en krissituation. Vi måste sluta att prata höjd beredskap och i stället se till att vi har tillgång på däck här och nu, sade Per-Ove Norell.

Panelen var tämligen eniga om att Sverige har förlitat sig för mycket på teorier och planer på papper, medan konkreta åtgärder saknats. 

– Vi har levt med Powerpoint-föreläsningar för länge. Nu måste vi agera, sa Mats Klintäng.

För att förbättra situationen krävs det avtal med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt ett tydligare samarbete mellan staten, företag och branschorganisationer.

Inte minst fristående verkstäder har en nyckelroll för att upprätthålla beredskapen, men de måste informeras om bland annat vilka däckdimensioner som behövs. 

En annan frågan är hur många månaders däckbehov Sverige egentligen behöver, men ansvariga aktörer uppmanas att börja lagra redan nu. Ett förslag är då att utveckla ett system för att ta tillvara på återvunna däck. Dessa skulle kunna användas av Försvarsmakten vid en krissituation där behoven och säkerhetskraven vad gäller slitage eller mönsterdjup ser annorlunda ut.

– Vi kommer att kunna lagra det som behövs om frågan ställs, men det kräver ett visst juridiskt arbete med avtal och liknande, sa Fredrik Ardefors, vd SDAB.

Samtidigt behöver besiktningsregistret förbättras så att rätt civilfordon kan identifieras när de ska tas i anspråk av Försvarsmakten vid en kris.

I dag är det registret väldigt ”lågupplöst”, enligt överstelöjtnant Per-Ove Norell

Många av Försvarsmaktens transporter kommer att ske med hjälp av kontrakterade åkerier, men dessa transporter läggs ovanpå de redan befintliga kommersiella transporterna, vilket kan leda till flaskhalsar. 

För att förebygga detta krävs bättre planering och samordning.

– Det här arbetet borde ha påbörjats för länge sedan, men nu måste vi agera snabbt för att säkra upp vår beredskap, sa Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen.

Arbetet med detta sker inom ramen för Beredskapssektor Transporter Privat – Offentlig Samverkan, BT POS. Det leds av Trafikverket och består även av branschorganisationer, företag och myndigheter.

Förhoppningen bland paneldeltagarna är att arbetet ska ha kommit en god bit på väg redan till midsommar. Eller som de sammanfattade det: ”Tiden för diskussioner är förbi – nu krävs handling.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079