IVL skapar verktyg för logistikanalys
Hur ska transporterna och logistiken planeras och utformas för att ta hänsyn till en föränderlig och osäker utveckling av miljö- och klimatkrav, kundbehov och lagstiftning? Den frågan ska IVL utreda i ett forskningsprojekt tillsammans med logistikföretaget Geodis Wilson.I projektet kommer IVL att analysera ett utsnitt av Geodis Wilsons transportsystem, enkannerligen varuflödet från Asien till Europa som leverantören utför på uppdrag av en kund. Analysen utförs med hjälp av en sensitivitetsmodell utvecklad av professor Frederic Vester för analys och visualisering, tolkning och värdering av komplexa system, oberoende av vilken typ av system det rör sig om.Modellen svarar mot företags behov av att hantera komplexa situationer och samband i affärssammanhang, som präglas av osäkerheter och tidsfördröjningar, liksom även av såväl tydliga som dolda relationer.Projektet ska identifiera konkreta och relevanta styrparametrar, så att Geodis Wilson och deras kund kan optimera och anpassa transportflöden till förändrade förutsättningar i dag och i framtiden, med hänsyn tagen till ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter. Därutöver ska IVL tillämpa modellen mer generellt för att studera hur transportsystem kan optimeras, samt hur en framtida användning av modellen i andra projekt och på andra områden skulle kunna se ut.