23948sdkhjf

Snöröjare slipper vilotidsreglerna

Återigen har Sveriges Åkeriföretag nått framgång i kontakten med myndigheter. Den här gången handlar det om dygnsvila för förare som arbetar med snöröjning som nu fått ett undantag.

Problemen uppstod för de förare som blandade undantagen körning med färdskrivarpliktig körning. Under hösten har en grupp från Sveriges Åkeriföretag arbetat intensivt med frågan och regelbundet haft en dialog med Transportstyrelsen. I slutet av förra veckan kom så beskedet alla väntat på: "Transportstyrelsen kommer att föreslå en förändring i den nationella förordningen och under tiden avvakta med hanteringen av berörda sanktionsavgifter”.Den grupp inom Sveriges Åkeriföretag som arbetat med frågan kallas till vardags för DFKOV, Digital Färdskrivare Kör Och Vilotider. Gruppen har en sammansättning med jurister, tekniker och representanter från regionerna och hör organisatoriskt till juristnätverket. Den samlade kunskapen är unik i sammanhanget eftersom det täcker juridik, teknik, praktiskt kunnande och återkoppling från fältet. Inte någonstans inom myndigheter eller andra organisationer kan man uppvisa en sådan bredd på kunskap och kompetens. Styrkan ligger i det faktum, att gruppen finns ute i regionerna, hos våra medlemmar i deras vardag. DFKOV är med denna unika sammansättning väl rustad att hantera juridik och praktik i alla former. Tillsammans med regionkontoren har vi lyckats bedriva ett bra opinionsarbete, med tydligt fokus på konsekvenserna för samhället.– Jag är både glad och stolt att få tillhöra och dessutom leda en så här kompetent grupp. I arbetet med vinterväghållningen har vi haft representanter från andra myndigheter, organisationer och företag med, vilket ytterligare ökat bredden i dialogen. Även om vi haft framgång i den här viktiga frågan med vinterväghållning, är det ingalunda vila som gäller, säger Thomas Morell, regionchef i Sveriges Åkeriföretag. Han fortsätter:– Flera viktiga frågor finns på agendan och i närtid är ett möte inplanerat med Transportstyrelsen. Vi har ju trots allt ett gemensamt intresse med Transportstyrelsen att åkerinäringen skall vara sund. De som bedriver seriöst företagande skall vara skyddade av en effektiv kontrollfunktion, där finns en del övrigt att önska, säger Thomas Morell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109