Mångmiljardregn över dansk järnväg
Den danska regeringen tillkännagav på tisdagen att man tillsammans med de politiska partierna Dansk Folkeparti och Enhedslisten har ingått ett avtal med namnet En moderne Jernbane – udmöntning af Togfonden DK. Avtalet innebär att det avsätts motsvarande cirka 35,5 miljarder svenska kronor (28,5 miljarder danska kronor) till ett ”historiskt lyft” av det danska järnvägsnätet.
Effekterna av de snabbare förbindelserna kommer, tack vare en smartare tillrättaläggning av körplanerna med prioriterade tåg med korta bytestider till Timemodellens tåg, att sprida sig till hela landet och kommer även resenärerna till gagn även utanför storstäderna.
I samband med det här lyftet av dansk järnväg genomförs samtidigt hastighetsuppgraderingar på en lång rad regionala banor, som i synnerhet kommer att gagna de danskar som bor i ytterområden, samt förstärka de markanta restidsvinster som Timemodellen medför.
I samband med avtalet har det också beslutats att bygga en helt ny järnväg till Billund samt att investera i extra spår och ökad kapacitet i Nordgylland.
- Jag vill gärna lyckönska danskarna, säger Danmarks transportminister Pia Olsen Dyhr. För i och med dagens avtal får vi äntligen en modern, snabb och grön järnväg i Danmark En järnväg som kommer att bli ett rejält konkurrenskraftigt alternativ till bilen och skapa helt nya möjligheter till att använda kollektivtrafiken och samtidigt få mer tid till att få vardagen att hänga samman.
Pia Olsen Dyhr framhåller att man skapar ett avsevärt snabbare tågsystem för hela Danmark.
- Vi säkerställer grönare transporter i Danmark, säger hon. Konkret innebär avtalet en minskning av koldioxidutsläppen med 220 000 ton om året, eftersom man framöver kommer att kunna köra med snabba, moderna eltåg i hela Danmark.