Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter
Sjöfartsverket har beslutat att höja avgifterna med 50 miljoner kronor, utöver de 215 miljoner kronor som man infört på farleds- och lotsavgifter de senaste två åren. Det skriver Svensk sjöfart i ett pressmeddelande. Och man är inte nådig i sin kritik av pålagorna.
– Sjöfartsverkets avgiftshöjningar är helt oförenliga med politikens mål och vi har påpekat detta flera gånger. Vi förvånas över att politiken inte agerar så att myndighetens bekymmersamma ekonomi inte måste lösas genom att man går från, och inte mot, de politiska målen och det hållbara samhället. Anslagen till Sjöfartsverket måste upp betydligt från dagens tolv procent för att sjöfarten ska kunna generera samhällsnytta och avlasta landinfrastrukturen på det sätt som de politiska målen indikerar. Istället för att nu besluta om ytterligare höjningar av avgifterna vore det naturligare att avvakta med dessa tills man ser hur intäkterna av den nya avgiftsmodellen och de redan beslutade avgiftshöjningarna slår, säger Rikard Engström, vd för Svensk sjöfart.
De höjda avgifterna har kommit samtidigt med en ny modell för hur man beräknar farleds- och lotsavgifter. För flera rederier har den inneburit att man fått betala mer, och man har också fått en försämrad miljöstyrning, enligt Svenska sjöfart.
– Att avgiftssystemet minskar miljöstyrningen är något som både Svensk sjöfart och myndigheten Trafikanalys länge påpekat. Trots detta går alltså Sjöfartsverket vidare med sina planer, vilket vi ställer hos helt oförstående till. Vi förordar att man i stället exempelvis inkluderar den så kallade beredskapsavgiften i miljödifferentieringen, att man inför ett tak för passageraravgiften och att man ger en early movers-rabatt till de rederier som är pionjärer, så att fler kan investera i åtgärder som förbättrar vår miljö. Vi har flera medlemmar som gjort omfattande klimat- och miljöinvesteringar men trots det får kraftiga höjningar, säger Christina Palmén, ansvarig för säkerhets- och miljöfrågor på Svensk sjöfart.