Hybridlösningen som ska driva självkörande truckar
Avtalet avser en studie och utvärdering av huruvida det går att driva huvudsakligen självkörande truckar med myFCs patenterade hybridlösning för bränsleceller i kombination med batterier. Avtalet ligger till grund för nästa kommersiella steg.
myFCs patenterade hybridlösning för bränsleceller i kombination med batterier ger enligt labbtester betydligt längre driftstid för AGVer jämfört med konventionella batterilösningar för automatiserade truckar.
En ökad driftstid gör att antalet lagerrobotar kan minskas med bibehållen produktivitet. Att kombinera batteridrift med bränsleceller ska göra drivlinan mindre sårbar i miljöer med lägre temperaturer. Hybridlösningen ska även förlänga batteriernas livslängd och minska driftskostnaden för AGVerna. Vätgasdriften i sig ska minska klimatavtrycket för bolaget.
Enligt Michael Glantz, vd för myFC, står den globala logistikindustrin inför en omställning och satsar på hållbar automation som ett led i att genom effektiviseringar öka konkurrenskraften, samtidigt som produktkvaliteten säkerställs.
– Vi ser att automationsgraden kommer att öka ytterligare i den industrin, som en del av den industriella transformering med inriktning på hållbarhet som hela mobilitetsindustrin och hela vårt transportsystem genomgår, säger Michael Glantz och avslutar:
– Jag ser med stor tillförlit att detta nu skrivna avtal kommer att leda till ett kommersiellt avtal.