23948sdkhjf

DSV Miljö samordnar svenska transportföretag

DSV Miljö ökar samordningen i sina svenskägda transportföretag GDL Transport, GKF Frakt, Samfrakt Sydost och Östgötafrakt. Därmed räknar man med att uppnå ökad effektivitet.

GDL Transports vd Stefan Andersson har utsetts till vd och koncernchef i den nya organisationen för de svenskägda transportföretagen. Alf Karlsson fortsätter som styrelseordförande. Bolagscheferna Anders Lindström i GKF Frakt, Anders Jacobsson i Samfrakt Sydost och Anders Linhardt i Östgötafrakt fortsätter i sina hittillsvarande befattningar. När hela förändringsarbetet är klart kommer de att rapportera till Stefan Andersson. Fram tills dess rapporterar bolagscheferna till Alf Karlsson.Verksamheten kommer att samordnas i de tre affärsområdena Bygg/Anläggning/Miljö, Industri/Handel och Jordbruk.Planerna på den nya organisationen offentliggjordes under lördagen, den 5 juni, vid ett informationsmöte i Helsingborg.- Genom den ökade samordningen blir vi bland de fyra största transportbolagen i Sverige med en omsättning på 3 miljarder kronor per år, säger Alf Karlsson. Verksamheten kommer att ha 233 anställda, samt sysselsätta cirka 2 000 medarbetare i åkerier och maskinentreprenörer som levererar tjänster till GDL Transport, GKF Frakt, Samfrakt Sydost och Östgötafrakt. Vi blir den största aktören i Sverige när det gäller totalleveranser.Alf Karlsson betonar att framtagandet av den nya organisationen har skett i Sverige av den svenska ledningen och inte av den danska DSV Miljö-ledningen.Alf Karlsson framhåller att förändringen innebär att det blir tryggare sysselsättning för bolagets personal.- Förändringen innebär även att vi kommer att kunna erbjuda våra transportörer och maskinister en fortsatt bra sysselsättning och ett effektivare utnyttjande av fordons- och maskinresurser, säger Alf Karlsson. Vi kommer genom förändringen att kunna erbjuda marknaden och våra kunder en oförändrad stark lokal förankring, one-stop-shopping och det stora företagets möjligheter att bland annat kunna knyta till oss större nationella uppdrag. Alf Karlsson konstaterar att det sker en hel del förändringar som innebär att leverantörer av transport- och logistiktjänster samt övriga kringuppdrag måste förändra sin verksamhet och struktur.- Marknadens krav på transport-, maskin- och logistiksektorn utvecklas mot flexibla lösningar utifrån kundens behov, säger han. Marknaden ställer även högre krav på samordning av transporter som innebär ökad transporteffektivitet, samt ser transport- och logistiksektorn som en del av klimatfrågan med allt större fokus. Marknaden ställer dessutom krav på större enheter som kan matcha kundens totala behov, struktur, geografisk räckvidd och organisation. Marknaden kräver också en högre grad av IT-utnyttjande.De svenska transportbolagen genomför förändringen bland annat för att vara den marknadsledande aktören inom totalleveranser i Sverige. Förändringen genomförs också för att kunna erbjuda transport- och logistiklösningar samt maskintjänster som kännetecknas av att vara flexibla/effektiva, nära kunden, lokala med det större företagets möjligheter, erbjuda bredd- och spetskompetens samt matcha kundens krav på organisation och geografisk täckning.- Förändringen kommer även att innebära samordning genom att de fyra bolagen drar nytta av varandras kundrelationer över tidigare marknadsområden vilket leder till ökad transporteffektivitet, säger Alf Karlsson. Bolaget får även ökade tillväxtmöjligheter genom att enklare kunna genomföra förvärv för att få en ännu bättre bas. Den nya organisationen ger också ökad kostnadseffektivitet genom större volymer vid inköp.Sedan tidigare finns det i GDL Transport, GKF Frakt, Samfrakt Sydost och Östgötafrakt ett stort antal avtal med leverantörer av transport- och maskintjänster.- Den här förändringen kommer på sikt att medföra en harmonisering av transportörs- och maskinägaravtal samt av de kvalitets- och miljöledningssystem som finns i de fyra bolagen, säger Alf Karlsson.Samtliga kontor och verksamhetsorter kommer att vara kvar i den nya organisationen. Detta eftersom man även framöver vill ha stark lokal närvaro.Under lördagen, den 5 juni, hölls ett informationsmöte i Helsingborg för transportörer, maskinägare och personal.- Många frågor är fortfarande obesvarade men vi tycker att det är viktigt att informera i god tid, säger Alf Karlsson. Personal, transportörer och maskinentreprenörer var vid mötet positivt inställda till de förändringar som genomförs. Vi kommer att informera efter hand som beslut fattas. I september i år kommer ett nytt varumärke för verksamheten att presenteras. Preliminärt ska förändringsprocessen vara klar under början av 2011. Självklart frågar sig transportörer, maskinägare och personal vad detta kommer att innebära för ”just mig”. I det dagliga arbetet kommer detta inte att betyda några väsentliga förändringar. Vi är överens om vad vi vill åstadkomma – men vägen dit är inte detaljplanerad.Fakta om de fyra DSV Miljö-ägda svenska bolagen som nu ökar samordningen:GDL Transport, HelsingborgOmsättning 2009: 1 250 MKRAntal anställda: 120Samfrakt Sydost, KalmarOmsättning 2009:600 MKRAntal anställda: 34Östgötafrakt, Mjölby/LinköpingOmsättning: 600 MKRAntal anställda: 46GKF Frakt, KristianstadOmsättning: 550 MKRAntal anställda: 33

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078